دانلود پاورپوینت درس چهارم جامعه شناسی 3 دوازدهم کنش اجتماعی
در اواخر سال 1392 هـ .ش. داعش یک روزه موصل، مرکز استان نینوا را با جمعیتی بالغ بر 2/700/000 نفر اشغال کرد و آن را پایتخت حكومت خود اعلام نمود.
سپس با ارتشی در حدود 200 هزار نفر به سوی استان صلاح الدین هجوم برد و پس از مدت کوتاهی تقریبا تمام این استان را نیز تصرف كرد.
پس از آن، در تدارک جشن پیروزی بود که خبر رسید یکی از شهرهای کوچک این استان به نام آمرلی با 20 هزار نفر جمعیت، مقاومت میکند.
داعش آب و برق این شهر را قطع کرد و مسیرهای ارسال غذا و دارو به شهر را بست امّا مردم آمرلی میخواستند
با تکیه بر ظرفیتهای بومی و فرهنگی خود و برخلاف نظم و نظریات معمول در برابر 200 هزار داعشی بایستند.
آنها با کمترین نیرو و امکانات نظامی، 80 روز مقاومت کردند تا اینکه در نهایت گروههای مقاومت عراق خود را به آمرلی رساندند و حصر آن شهر شکسته شد.
الگوی مقاومت آمرلی، نظامی نبود بلکه کاملا فرهنگی بود. مردم این شهر سرباز نبودند ولی متعهد بودند.
انتشار خبر پیروزی آمرلی برای داعش بسیار گران تمام شد؛ زیرا دیگر شهرهای عراق با همین الگو، در برابر داعش ایستادند و سه سال بعد موصل آزاد شد.
مبارزۀ نظامی همان گونه که از نامش پیداست از نظم مشخصی پیروی میکند امّا شكل دیگری از مبارزه وجود دارد که به جنگهای نامنظم شهرت یافته است.
جنگهای نامنظم مبتنی بر آگاهی فرهنگی و جغرافیاییِ سربازانِ محلی یک منطقه است که قادرند در موقعیت بومی خود،
با امکانات محدود حتی در برابر تهاجم یک ارتش بزرگ نیز مقاومت کنند.
سربازان جنگهای نامنظم معمولا نقشههای از پیش برنامه ریزی شده را اجرا نمیکنند بلکه متناسب با موقعیت خاص جغرافیایی و فرهنگی خود عمل میکنند.
اصطلاح جنگهای نامنظم را اولین بار شهید مصطفی چمران به کار برد و روشهای ویژهای برای آن ابداع کرد.
مقاومت مردم مسلمان آمرلی در برابر داعش، نمونهای بارز از جنگهای نامنظم است.
در جنگهای نامنظم افراد از نظم موجود پیروی نمیکنند بلکه از آن فراتر میروند و با ارزشها و معانی پیوند میخورند.
سربازان جنگهای نامنظم به سبب انگیزههای اخلاقی و آرمانهای معنویشان، توانی فراتر از نظم موجود به دست میآورند.
مبلغ قابل پرداخت 7,900 تومان
برچسب های مهم